onsdag 16 juni 2010

Af ellenemmaelisabeth

Tada! Såhär fin blev min klänning av tyget Chlemeentiin.

Såhär gick det till:
1. Jag använde en klänning jag hade som mall (lila-vit randig). La ut den över tyget, nålade fast och klippte. Den biten jag sedan fick använde jag i sin tur som mall så att jag skulle få två likadana tygbitar - fram och bak. Jag passade även på att klippa till ett par jeansshorts när jag ändå var i farten! Hittade de här gamla ljus levis jeansen i mammas garderob.

2. Sicksackade alla kanter. 3. Nålade ihop sidorna på klänningen. 4. Sydde ihop sidorna med raksömn.

5. Nålade nederkanten på klänningen så den skulle bli jämn. 6. Sydde nertill med raksömn.

7. Vek till en "tunnel" upptill på klänningen där resåret skulle träs igenom. Mätte efter bredden på resåret och tog lite extra. 8. Sydde tunneln men inte ända fram!

9. Mätte på mig själv hur långt resår jag behövde upptill och gjorde ett märke. Klippte sedan av men tog lite extra för att kunna fästa och sy ihop resårbandet. 10. Satte fast en säkerhetsnål längst fram på resårbandet och kunde sedan trä igenom hela bandet i tunneln jag sytt. 11. Fäste och sydde ihop resårbandet med raksömn. 12. Sydde ihop och stängde igen tunneln.

13. Tog på mig klänningen och kollade hur jag ville ha midjan. Nålade när jag hade den på mig, tog av den och mätte och nålade på nytt bättre. 14. Mätte hur långt resårbandet behövde vara runt midjan och nålade sedan fast den där nålarna varit innan. 15. Sydde fast resårbandet i sidorna och på mitten fram och bak först. Efter det nålade jag mer noggrant och sydde fast bandet hela vägen runt så det blev rynkat runtom midjan.
Klart! Resultatet fram och bak. Det är en maxiklänning med "pös" i midjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar